30 nejlepších bylinek na podporu hubnutí!

bylinky na hubnutí

Skoro každý druhý Čech má nadváhu.

Počet obézních lidí pořád roste a to nejenom v České republice. Nepřekvapuje nás tak, že stále více lidí vyhledává informace o tom, jak zhubnout.

Právě proto přinášíme náš seznam bylinek na hubnutí, který se bude určitě hodit!

Pár obecných rad

Bylinky jsou určitě skvělými pomocníky při snaze shodit pár kil, ale nesmíte čekat, že za vás odvedou veškerou práci.

Ačkoliv nejsme nutriční poradci, připravili jsme si pro vás pár obecných rad:

  • Měňte své zvyky pomalu: Trvalé změny nikdy nedocílíte radikální dietou na pár měsíců, po které se zpět vrátíte ke svým zlozvykům, špatnému výběru jídla a přejídání se. Raději měňte jídelníček pomalu, ale jistě, a uvádějte vchod nové zvyky, kterými postupně přetvoříte svoji životosprávu.
  • 90% hubnutí je v jídelníčku: Neexistuje žádná zázračná pilulka ani bylinka, která by samostatně zapříčinila větší úbytek tuku. Vždy je to jen a pouze o celém jídelníčku a jednoduché matice, kdy příjem energie musí být menší než energie vydaná.
  • Nevažte se, měřte se: Pokud při hubnutí cvičíte, nemá cenu koukat na váhu. Růst svalů bude na váze kompenzovat úbytek tuku, a tak se z ní nic nedozvíte. Raději si měřte obvody (pasu, rukou, nohou, …) krejčovským metrem.
  • Motivujte se: S přibývajícím věkem se metabolismus těla zpomaluje, a tak není tak lehké hubnout jako před 20 lety. Přesto to pomocí dostatečné píle a času jde, o tom nepochybujte. Doporučujeme si také najít parťáka, pro vzájemnou motivaci.

30 bylinek na hubnutí

Vybrali jsme pro vás ty nejpoužívanější bylinky s těmi nejlepšími účinky na podporu hubnutí. Věříme, že při správném užívání vám pomohou urychlit cestu ke zdravějšímu a štíhlejšímu tělu!

1. Aloe vera

Bylinka s tisíciletou historií, aloe vera, stimuluje metabolismus, podporuje produkci kolagenu, čistí zažívací systém a střeva od toxinů a zvyšuje energetický výdej. Je tak určitě vhodnou rostlinou pro doplnění redukční diety.

Aloe si můžete obstarat ve formě různých šťáv a doplňků stravy, nebo si ji doma pěstovat a využívat přímo její dužinu.

Aloe nápoj

Vydlabanou dužinu ze dvou listů aloe přidejte do mixéru spolu se skleničkou vody nebo džusu (třeba pomerančového nebo grapefruitového). Mixér zapněte na 2 až 3 minuty. Takto pijte denně.

2. Brusnice borůvka

Borůvkové knedlíky vám sice k hezčímu tělu nepomůžou, ale samotné borůvky by mohly. Jsou totiž účinnými antioxidanty, stimulují metabolismus a posilující imunitní systém. Obsažená látka myrtilin navíc reguluje hladinu cukru v krvi a tím pádem potlačuje chuť na sladké.

Určitě se vyplatí mít pár borůvek v mrazáku. Dají se však využít i listy brusnice, ze kterých si můžete udělat čaj pro večery, kdy dostanete chuť zhřešit něčím sladkým.

3. Cesmína paraguayská

Cesmínu, keř rostoucí v Jižní Americe, nejspíše neznáte. Ovšem určitě už jste slyšeli o yerba maté, domorodém nápoji s mnoha povzbuzujícími účinky, díky látkám jako je kofein nebo theobromin. A maté se dělá z listů cesmíny, které jsou plné minerálních látek, vitamínů, antioxidantů a výše zmíněných stimulantů.

Yerba maté je vyhledávaným nápojem při hubnutí především pro své účinky na metabolismus. Reguluje hladinu cukru v krvi a také tlumí pocit hladu. Neměl by však být užívání společně s jinými stimulanty.

4. Černý pepř

cerny-pepr
Že by vám jídlo více okořeněné černým pepřem pomohlo k hubnutí? Je to možné, především díky látce piperine, která stojí za typickou chutí pepře. Podle americké studie piperine zabraňuje vytváření nových tukových buněk. Tohle tvrzení podporuje další studie, tentokrát z Koreje, která piperine doporučuje jako potenciální lék na nemoci spojené s obesitou. Černý pepř navíc zlepšuje zažívání, pomáhá lépe využívat živiny a rychleji spalovat tuk.

Určitě pepřem nešetřete při dochucování masových pokrmů a salátů. Výborný je i v kombinaci s jogurtem nebo cottage sýrem.

Panák pepře

Čerstvě namletý černý pepř (asi 3 až 4 otočení mlýnkem) nasypejte do sklenice vody a přidejte šťávu z půlky citrónu. Pijte jednou denně po jídle.

5. Česnek kuchyňský

Stroužek česneku byste měli sníst každý den. Nejen, že tím využijete všechny jeho léčivé účinky, ale také podpoříte svoji snahu zhubnout. Podle jedné studie sloužil česnek jako výborný spalovač tuků, když byl potkanům podáván jako doplněk při vysokotučné dietě.

Česnek najdete samozřejmě největší využití v kuchyni při dochucování všech pokrmů. Pár stroužky můžete také ochutit svá zeleninová smoothies.

6. Euterpe brazilská

Euterpe (někdy česky označována jako kapustoň) je americká palma s velkým množstvím využití. Nejznámější částí eutepre jsou její plody, nazývané acaí. Ty jsou silnými antioxidanty a často jsou zařazovány do skupiny „superjídel“. Nás zajímají především jejich schopnosti snižovat cholesterol, stimulovat oběhový a trávicí systém a podporovat tak hubnutí.

Plody acaí asi často v obchodech nenajdete. Dají se ale koupit i sušené, v prášku nebo jako chutné džusy, kterými můžete ozvláštnit svůj jídelníček.

7. Fenykl obecnýfenykl-obecny

Fenykl je další bylinka se schopnostmi, které mohou při hubnutí jistě pomoci. Je močopudný, zlepšuje trávení, působí proti nadýmání a zácpě. Semínka fenyklu také čistí játra, jejichž správná funkce je důležitá nejen při hubnutí, a mohou sloužit jako výborná svačinka, která vám rychle zažene hlad.

Z fenyklu si můžete udělat třeba čaj, který popíjejte nejlépe 15 minut před jídlem, nebo si upražte a umelte jeho semínka, která pak smíchejte s vodou (půl lžíce na skleničku vody) a můžete užívat i na nadýmání a zácpu.

8. Garcínie kambodžská

Keř z jihovýchodní Asie, garcínie kambodžská, je již stálicí v ájurvédské medicíně. Plody garcínie se však dostávají i do redukčních diet. Ty totiž například snižují apetit, ale také pomocí vysokého obsahu kyseliny hydroxycitronové (HCA) zabraňují enzymům, aby sacharidy přetvářely na tuky. Výhodou je také to, že nestimulují nervový systém a nemají tak žádné vedlejší účinky.

Garcínii jako ovoce u nás asi často neseženete, ale její účinky můžete také využít ve formě různých extraktů a tinktur.

9. Gymnéma lesní

Další rostlinou užívanou v ájurvédě je indická liána, gymnéma lesní. Její účinky využijí především lidé, kteří chtějí zhubnout, a diabetici. Snižuje chuť na sladké, vstřebání cukrů a pomáhá tak udržovat normální hladinu cukru v krvi.

V našich končinách na gymnému narazíte hlavně ve formě doplňků stravy.

10. Hořčice setáhořčice setá

Hořčice, konkrétněji hořčičná semínka, může být dalším cestou k rychlejšímu zhubnutí. Podle studie z univerzity v Severní Karolíně je homobrassinolide, látka obsažená v hořčici, zodpovědná za stimulaci svalových buněk, přičemž podporuje jejich zeštíhlení a nabrání čisté svalové hmoty. Jiná studie zase zkoumala hormon melatonin, který pozitivně ovlivňoval spalování tukových buněk termogenezí (zvýšením teploty organismu).

Nejlépe hořčici využijete ve formě semínek, která můžete přidat ke skoro každému jídlu. Navíc jsou málo kalorická, a tak se hodí i jako svačinka k zažehnání hladu.

11. Ibišek

Ibišek možná znáte jen jako okrasnou květinu, ale jeho pravá síla se skrývá pod zevnějškem. Obsahuje totiž velké množství flavonoidů, vitamínů a minerálů. Podle studií je pak ibišek doporučován při hubnutí, neboť jeho vysoký obsah antioxidantů stimuluje metabolismus a obsažené inhibitory enzymů snižují počet vstřebaných sacharidů, podobně jako tomu je u garcínie.

Ibiškový čaj

2 lžičky sušených květů ibišku přelijte vroucí vodou a přikryjte. Nechte 10 minut louhovat a poté přeceďte. Pijte dle potřeby.

12. Kakaovník pravýkakaove-boby

Asi nám nebudete věřit, že i plody kakaovníku vám mohou pomoci s rychlejším úbytkem tuku. V tomto případě však mluvíme o kakaových bobech nebo kakau, obsahující minerály a stimulanty, jako je kofein nebo theobromin, a podporující trávení a termogenezi, a ne o čokoládě, která obsahuje přidané cukry a tuky.

Nejvíce účinných látek mají kakaové boby nebo málo zpracované kakao. Jednou za čas si však můžete dopřát po jídle i tabulku hořké čokolády, nejlépe s 70% nebo větším obsahem kakaa.

13. Kajenský pepř

Kajenský pepř má podobné účinky jako černý pepř, ale možná vás překvapí, že to vlastně žádný pepř není. Jsou to totiž umleté chilli papričky. Ty obsahují látku kapsaicin, která podle studie z Nizozemska dokáže nastartovat metabolismus a spalování tuků pomocí termogeneze. Další studie poukazuje na schopnost kajenského pepře potlačit apetit. Když si k tomu přidáte pozitivní účinky na trávení, ostrá jídla už budou vždy na vašem jídelníčku.

Kajenský pepř se hodí do všech ostrých jídel, omáček či masových pokrmů. Odvážlivci pak mohou zkusit jíst i samotné chilli papričky.

14. Kardamom

Další koření z ájurvédy využívající termogenezi k zvýšení tělesné teploty a následném spalování tuků je kardamom. Ten podle studie na potkanech dokáže také snížit LDL cholesterol a hladinu glukózy v krvi ovlivňováním inzulinu.

Kardamom se hodí k dochucování indických jídel a masových pokrmů. Můžete si jím ale také ozvláštnit šálek kávy.

15. Kmín kořenný

kmín kořennýA při dochucování jídel nemůžete zapomenout ani na kmín. Ten se hodí pro podporu zažívání, imunitního systému a dostatku energie. Podle jedné studie z íránské univerzity stačila jedna lžička kmínu denně, aby se denní spalování tuku zrychlilo až trojnásobně. Rozhodně ho tedy využijete i při hubnutí.

Kmín se hodí do pokrmů snad všech světových kuchyň. Užívat ho můžete i ve formě bylinného čaje.

16. Kokosovník ořechoplodný

Hlavní artikl kokosovníku, kokosový olej, se sice řadí k rostlinným tukům, ale paradoxně je účinný při odtučňovací kúře, minimálně v porovnání s ostatními tuky. Každodenní užívání kokosového oleje zrychluje metabolismus, zvyšuje energetický výdej, snižuje pocit hladu a celkově pomáhá zlepšovat výsledky redukční diety. Nehledě na jeho další pozitivní účinky na celý organismus.

Kokosový olej můžete používat při vaření místo jiných tuků nebo ho můžete užívat samotný, 2 lžíce denně před nebo po jídle.

17. Kopřiva dvoudomákopřiva dvoudomá

Kopřiva, častý plevel našich krajin, je bylinkou s více léčivými účinky, než jí mnozí lidé přisuzují, včetně těch pro hubnutí. Obsahuje totiž velké množství důležitých živin, jako jsou minerální látky nebo vitamíny B2, C nebo K, které je potřeba při dietách doplnit. Navíc působí močopudně, čistí krev, podporuje správné trávení a upravuje množství cukru v krvi.

Kopřivový čaj:

2 lžičky sušených nebo čerstvých nakrájených listů zalijte vroucí vodou a nechte 10 minut louhovat. Poté sceďte a pijte vlažný po doušcích. Užívejte nejlépe 2 šálky denně, ráno a večer.

18. Kurkumovník dlouhý

Kurkuma se v dnešní době často dostává do popředí jako indické koření plné užitečných látek. Největší podíl na tom má kurkumin, hlavní složka kurkumy, která má antioxidační účinky, pomáhá léčit záněty, snižovat cholesterol a samozřejmě vykazuje i příznivé účinky, co se týče spalování tuků.

Není náhodou, že kurkuma je dalším z mnoha indického koření na našem seznamu. Určitě tak na svůj jídelníček zařaďte kari a další pokrmy z indické kuchyně.

19. Len setý

Semínka lenu setého jsou výbornou svačinkou pro „zobání“ při sníženém kalorickém příjmu za účelem zhubnutí. Mají vysoký obsah vlákniny, jenž přirozené působí na správné zažívají, a snižují také cholesterol a cukr v krvi. Navíc jsou přirozeným zdrojem omega 3 kyselin, které jsou důležité pro zdravý chod srdce.

Lněná semínka konzumujte nejlépe drcená, aby tělo využilo všechny látky. Posypte si jimi třeba ranní cereálie nebo ovesné vločky.

20. Máta peprnámáta peprná účinky

Je jen pár rostlinek, které mají lepší účinky na správné zažívání, než je právě máta. Navíc pozitivně stimuluje celý metabolismus a podle studie z roku 2009 dokáže vůně máty snížit i apetit, což se na počátku hubnoucí kúry jistě hodí.

Z máty si můžete udělat lahodný čaj nebo si jí ochutit vodu či jiné letní nápoje.

21. Pampeliška lékařská

Možná byste to nečekali, ale vaší tajnou zbraní v boji proti tukům může být pampeliška. Nejen, že je plná živin, vitamínů a minerálů, ale také čistí játra, což je místo, kde se tuky mění na energii, a pomáhá zpomalit zažívání, tudíž se po delší dobu cítíte plní.

Pampeliško-mátový čaj

Na hrnek čaje budete potřebovat lžičku sušených listů pampelišky a lžičku sušené máty. Přelejte je vroucí vodou, přikryjte a nechte louhovat 5 až 10 minut. Poté přeceďte a dochuťte citronem. Pijte dvakrát denně.

22. Pastala  rozprostřená

Pastala, možná lépe známá jako damiána, je americký keř se širokým spektrem využití včetně toho jako afrodisiakum. Její pozitivní účinky na hubnutí vyzdvihla studie, která testovala užívání damiány společně s yerba maté a guaranou. Výsledkem testu bylo zjištění, že tato kombinace zpomaluje vyprazdňování žaludku a tím pádem zanechává delší pocit plnosti po jídle. To zapříčinilo významného úbytku na váze během 45 dní.

Z damiány si můžete udělat bylinný čaj, nebo ji využit ve formě různých doplňků stravy.

23. Paulinie nápojnáguarana

Podobně jako u pastaly i paulinie je spíše známá pod jiným jménem – guarana. Tato jihoamerická rostlina se používá především při boji proti únavě a vyčerpání. Obsahuje totiž velké množství kofeinu, které se však uvolňuje pomaleji než třeba v případě kávy, a tak její účinky trvají déle. Z hlediska hubnutí pomáhá snižovat pocit hladu, podporuje termogenezi a dodává dostatek energie pro cvičení.

Guarana se nejčastěji používá jako doplněk stravy, ať už ve formě prášku nebo tablet.

24. Petržel

Petržel není jen nejvíce využívanou rostlinkou pro zdobení jídel, ale také bylinkou s účinky, které daleko přesahují její estetické použití. Podle studie z Malajsie jsou antioxidanty v petrželi důležité pro správný metabolismus jater, jež je velmi důležitý zvlášť při hubnutí. Další studie na potkanech pak ukázala, že petržel snižuje množství cukru v krku a chuť na sladké.

Petržel je vhodná do všech salátů i různých bylinných čajů. Kořenovou petržel pak můžete využití v polévkách a omáčkách.

25. Ostropestřec mariánskýostropestřec mariánský

A když už jsme u důležitosti jater, určitě nesmíme zapomenout na bylinku, která je ovlivňuje snad nejvíce – ostropestřec mariánský. Ten má na játra úžasné účinky, především díky velkému obsahu flavolignanů pod souhrnným názvem silymarin. Ostropestřec tak využijete nejen při všech jaterních problémech, ale také pro jejich prevenci, čímž si zaručíte snadnější hubnutí.

Silymarin se špatně vyluhuje do vody, tudíž je lepší ostropestřec využívat v tinkturách a dalších bylinných doplňcích.

26. Rozmarýn lékařský

Rozmarýn skvěle zrychlí krevní oběh a nastartuje organismus, který může být v dietě poněkud zpomalený. Navíc se objevují studie, které ukazují přímé účinky na shazování kil díky obsahu kyseliny karnosové. Obsah polyfenolů a flavonoidů pak zase pomáhá blokovat enzymy spojené s cukrovou 2. typu, jak ukazuje další studie.

Z rozmarýnu si můžete udělat účinný čaj, nebo ho můžete přidat do různých bylinných směsí či ho použít jako koření masových pokrmů.

27. Skořicovníkskorice

Aromatickou kůru skořicovníku, známou jako skořice, byste si asi spíš spojili se štrůdlem než hubnutím. Ovšem studie ukazují, že má výborné účinky na redukci váhy: stabilizuje cukry v krvi, snižuje cholesterol, podporuje rychlejší přeměnu tuků, udržuje žaludek déle plný a potlačuje chuť na sladké.

Skořice se tak perfektně hodí pro dochucení čajů a kávy, cereálií, jogurtů nebo i do pikantních marinád.

28. Zázvor obecný

Zázvor se však může skořici směle rovnat. Má totiž stejné účinky, které zabraňují výkyvům hladiny cukru v krvi a udržují pocit sytosti, ale navíc má podle studií tepelné účinky podobné kurkumě či kajenskému pepři, které pomáhají odbourávat více tukových buněk. A to snad ani nemusíme zmiňovat jeho další účinky na imunitní systém a záněty.

Zázvor si můžete vychutnat ve formě silného a účinného čaje nebo k dochucení různých pikantních pokrmů.

29. Zelený čajzelený čaj účinky

Ano, s hubnutím vám může pomoci i šálek vašeho oblíbeného zeleného čaje. Ten k tomu obsahuje především tři hlavní složky: kofein, katechiny a l-theanin. Kofein vám nastartujhe organismus, katechiny (především epigalocatechin gallate) sníží absorpci tuků ve střevech a l-theanin vám pomůže s vypuštěním dopaminů, které vám navodí lepší náladu a zaženou stres, jenž může být jedním z důvodu tloustnutí. Navíc obsahuje velké množství vitamínu C a minerálních látek, které se v dietě jistě budou hodit.

Zelený čaj se zázvorem

Lžičku zeleného čaje vložte spolu s ½ lžičkou mletého zázvoru (nebo cca centimetrem oloupaného nakrájeného zázvoru) do hrnku a zalijte vroucí vodou. Nechte vylouhovat maximálně 3 až 4 minuty, jinak by mohl čaj zhořknout. K dochucení můžete použít trochu medu, ale vyhněte se mléku nebo cukru. Pijte 1 až šálky denně na lačný žaludek.

30. Ženšen pravý

Poslední bylinka nemůže být žádná jiná než ženšen. Ten pozitivně působí na hladinu cukru v krvi, zrychluje metabolismus a doplňuje energii. To dokazuje i studie na potkanech, jejíž výsledkem byl úbytek na váze a pozitivní účinky na cukrovku 2. typu. Vhodný je i pro sportovce nebo pro ty, kteří hubnutí chtějí doplnit cvičením. Pro pány pak skrývá příjemný bonus ve formě zvýšeného libida.

Ženšenový čaj:

Lžičku nasekaného ženšenu zalijte vařící vodou, nechte 5 až 9 minut louhovat, přeceďte a dochuťte medem či citronem. Pijte 1 až 2krát denně.

 

Věříme, že když si ohlídáte jídelníček, tak vám tyto bylinky pomohou k hezčí a zdravější postavě!

foto: epicnom, CliffHelmut W. KlugHermannFalkner/sokol, Geoff Gallice, Manel, Brandie Kajino

ZANECHAT KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here