Vysoký cholesterol? Zkuste tyto bylinky pro jeho okamžité snížení!

bylinky na cholesterol

Taky vám už doktor řekl, že si máte dávat pozor na cholesterol?

Nejste v tom samu, zvýšená hladina cholesterolu je častým problémem dnešní populace.

Ale jak už to na Bylinkopedii bývá, i pro cholesterol máme odpověď!

Borůvky

borůvkyBorůvky jsou nejen výborným ovocem, ale také pomáhají snížit cholesterol a cukr v krvi. Může za to především antioxidant pterostilben.

Obsahem živin a cenných látek se řadí borůvky k nejcennějšímu ovoci. Dopřát si můžeme jak ty naše, tak i kanadské. Podobný účinek mají brusinky.

Tip: Pokud z borůvek chcete získat maximum, zmrazte si je.

Cibule

Cibule patří mezi tradiční zeleninu, obsahuje mnoho cenných látek, a v kuchyni je opravdu nedocenitelná – stejně jako na snížení cholesterolu.

Cibulový nápoj:

Smícháme šťávu z 300 gramů cibule s půl litrem bílého vína a osladíme 100 gramy medu. Každý večer je dobré dopřát si jednu skleničku tohoto nápoje.

Čekanka

čekanka obecná využitíČekanka je jednou z nejúčinnějších bylinek s léčivými účinky na mnoho civilizačních onemocnění.

Konzumace čekanky vede k omezení ukládání tuků a snížení hladiny cholesterolu. Tuky jsou navázány a odvedeny z těla ještě předtím, než se stihnou uložit.

Čekanka je i výbornou prevencí rakoviny tlustého střeva a zamezuje ukládání nebezpečných kovů v těle. Stimuluje činnost žlučníku, jater a slinivky, působí detoxikačně.

Čekanku můžeme použít do zeleninových salátů, ale pozor, pouze nezelené světlé listy, které nejsou hořké. Čekanka se hodí i k zapékání nebo jako příloha k masovým pokrmům.

Kotvičník zemní

Kotvičník má zcela výjimečný obsah účinných látek a široké možnosti využití. Směs fytosterolů, kterou obsahuje, patří v přírodě k nejefektivnějším.

Dokáže kromě jiného snížit hladinu tuků v krvi. Užívá se například při ischemické chorobě srdeční, ateroskleróze a vysokém krevním tlaku.

Zajímavostí je, že tato bylina dokáže u mužů zvýšit hladinu testosteronu a u žen zase estrogenu v krvi. Není vhodná pro těhotné nebo kojící ženy a pro děti.

Tinktura z kotvičníku:

Hrst sušeného nebo čerstvého kotvičníku dáme do uzavíratelné nádoby a zalijeme alkoholem, nejlépe šedesátiprocentním. Necháme stát na tmavém místě při pokojové teplotě 14 dní. Každý den protřepeme. Poté scedíme a můžeme začít užívat v množství 2-4 kávové lžičky denně.

Lněné semínko

Lněné semínko je nejen skvělou zdravou svačinkou, ale také obsahuje prospěšné látky, především kyselinu linolenovou, která pomáhá odstraňovat cholesterolové usazeniny z cév.

Lněná semínka můžete zobat mezi jídly nebo si z nich udělat nápoj.

Nápoj z lněného semínka:

2 polévkové lžíce lněného semínka zalijeme půl litrem vroucí vody a necháme stát 1,5 hodiny. Poté vypijeme.

Česnekčesnek kuchyňský

Česnek je opravdu všelék. Dokáže mimo jiné snižovat hladinu LDL cholesterolu, zvyšovat hladinu „dobrého“ HDL cholesterolu a zlepšuje stav cév.

Jako prevenci je dobré jíst 1 až 2 stroužky česneku denně. Je třeba jej prolisovat, podrtit nebo pořádně rozkousat, aby se účinné látky náležitě uvolnily do těla.

Existují i potravinové doplňky s česnekovým výtažkem, ty ale zdaleka nedosahují síly čerstvého česneku.

Pohanka

Pohanka má úžasné účinky na cévy a krevní oběh. Obsahuje rutin (vitamin P), účinný třeba při křečových žilách, vitamíny, antioxidanty, aminokyseliny i mastné kyseliny. Právě mastné kyseliny v těle důležitou roli při snižování hladiny škodlivého cholesterolu.

Pohanková kaše:

70 gramů pohanky lámanky zalijeme půl litrem vody, a přivedeme k varu, vaříme asi 8 minut bez míchání, pozor na vzkypění. Poté promícháme, ještě chvíli povaříme. Přidáme 20 gramů sušeného sojového nápoje, pokrájené datle, špetku skořice a dosladíme javorovým sirupem.

Přeslička rolní

přeslička rolní účinkyPřeslička obsahuje křemík, který se podílí na zlepšení stavu nehtů, pokožky a vlasů. Také pomáhá snižovat hladinu cholesterolu a má příznivý vliv na krevní oběh.

Přeslička bývá součástí čajů snižujících cholesterol, koupíme ji i ve formě extraktu nebo kapek. Nevhodná je v těhotenství nebo ve vysokých dávkách.

Čaj z přesličky:

1 lžičku přesličkové natě vaříme 5 minut ve čtvrt litru vody. Necháme louhovat 15 minut a scedíme. Čaj je hořký, je proto dobré po něm vypít i sklenici vody.

Psyllium

Psyllium je přírodní rozpustná vláknina, která se vyrábí z jitrocele indického. Doplňuje denní potřebu vlákniny, je výborná i při redukčních dietách a také pomáhá snížit hladinu cholesterolu.

Psyllium se dá přidávat do jídla i pití, nemá žádnou chuť, a proto není problém s jeho konzumací.

Pýr plazivý

Pýr bývá považován za obtížný plevel, ale jde přitom o léčivou rostlinu. Sbírá se jeho kořen a oddenek. Pomáhá při detoxikaci, odplavuje usazeniny a toxiny z těla. Také čistí ledviny a močové cesty. Nás však zajímá látka inositol, kterou se v pýru nachází. Právě Inositol pomáhá snižovat hladinu cholesterolu.

Odvar z pýru:

2 lžičky sušeného pýru zalijeme čtvrt litrem studené vody, přivedeme k varu a povaříme 10 minut. Slijeme a několikrát denně popíjíme. Odvar z pýru je vhodné užívat pravidelně a dlouhodoběji.

Rozrazil lékařskýRozrazil lékařský

Rozrazil nejen že snižuje hladinu cholesterolu v krvi, ale také je silně močopudný, čistí krev a pomáhá i při kašli nebo trávicích potížích.

Čaj na cholesterol:

Čajová směs na snížení cholesterolu obsahuje stejný díl natě rozrazilu, kopřivy, sporýše a přesličky. Tento čaj má rovněž antisklerotické účinky a zlepšuje paměť.

Slunečnice

Slunečnicová semena a slunečnicový olej jsou bohaté na vitamíny, antioxidanty a zdravé tuky. Fytosteroly se podílejí na udržení zdravé hladiny cholesterolu v krvi.

Slunečnicová semínka by se měla v našem jídelníčku objevit co nejčastěji, můžeme si jich dopřát až 2 polévkové lžíce denně, buď samostatně, nebo třeba jako součást pečiva. Podobně prospěšná jsou i semínka dýňová, konopná nebo sezamová.

Užitečná je i konzumace slunečnicového oleje. Nejlépe za studena, třeba v zeleninových salátech. Přepalování totiž ničí prospěšné látky a vznikají škodlivé. Olej vybíráme v  bio kvalitě a za studena lisovaný.

Smetanka lékařská

Kořen smetanky lékařské podporuje látkovou výměnu, snižuje hladinu cholesterolu a díky obsahu inulinu působí příznivě i při cukrovce. Pražený pampeliškový kořen se dá také použít jako náhražka kávy, podobně jako čekanka.

Čaj z kořene smetanky:

2 lžičky usušeného a nařezaného kořene zalijeme šálkem vody, 2 minuty povaříme, 15 minut louhujeme a scedíme. Pijeme vždy čerstvý čaj, a to 2x až 4x denně.

Hlíva bude vaše nejoblíbenější houba

Hlíva ústřičnáHlíva posiluje imunitu, je prevencí proti rakovině, snižuje krevní cukr a dokonce i cholesterol. Velkou výhodou je, že nejsou známy její nežádoucí účinky.

Nesmíme ji ale sbírat v okolí silnic a znečištěném prostředí, protože jako ostatní druhy hub do sebe „natahuje“ i toxiny z okolí.

Jak konzumovat hlívu? Můžeme si ji připravit v podobě asijských jídel, jako řízek, přidávat ji do nádivek nebo polévek. Většinou chutná i lidem, kteří jinak houbám neholdují. Hlívu můžeme i usušit nebo si ji koupit jako doplněk stravy.

Zkuste sóju

Sója je skvělá jelikož obsahuje lecitin. Ten krevní cholesterol rozptyluje na drobné částečky, které se pak méně usazují v cévách.

Najdete ho ve všech sójových výrobcích, ale vhodný je i lecitin v tobolkách. Hodně lecitinu najdete také v lněném semínku a pivovarském droždí.

Alespoň jablko denně

Denně bychom měli sníst 1 až 2 jablka pro naše zdraví. Toto ovoce má příznivý vliv na trávení, hubnutí i pročištění těla, je zdrojem vitaminů a minerálů, pomáhá k dobrému stavu cév a oběhového systému. Dokáže stabilizovat hladinu cukru v krvi a také snižuje LDL cholesterol.

Nejlepší jsou samozřejmě jablka z vlastní zahrady nebo od ekologicky hospodařících farmářů. Chemicky ošetřené jablko je potřeba nejprve omýt horkou vodou, a následně ještě studenou. Malým dětem je lepší taková jablka oloupat.

Používejte rostlinné oleje

Ke snížení cholesterolu přispívá nejen slunečnicový olej, ale i mnohé další.

Ke snížení cholesterolu jsou výborné zejména tyto:

Doporučuje se dvakrát denně užívat jednu čajovou lžičku. Vybíráme je v bio kvalitě, za studena lisované.

Cholesterol rozhodně není radno podceňovat, ale poté co jsme vám právě představili možnosti, jak si ho udržet na uzdě, věříme, že vám nebude nijak znepříjemňovat život!

foto: Tatiana Bulyonkova, Margrit, Franco Folini, Stefano, vijay_SRV, Stu’s Images

ZANECHAT KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here