Rukola v jídelníčku. Můžete si ji vypěstovat i v květináči

rukola
Zdroj foto: cs.wikipedia.org                         Rukola

Rukola se v našich kuchyních začala objevovat poměrně nedávno, na rozdíl od Francie či Itálie, kde se používá již dlouho. Tuto nenáročnou a nenápadnou bylinu si snadno můžete vypěstovat i v květináči.

Rukola (Rucola servatica) se lehce vypěstuje ze semínek, stačí je například zasadit do květináče a potom už jen chodit otrhávat lístečky. Zdání klame, lístečky se spíše podobají plevelu, ale obsahují spoustu vitamínů, minerálů a další prospěšné látky. Má hladké, zelené listy, které se podobají pampelišce.

Mají jemně štiplavou chuť a využívají se k přípravě salátů či ve středomořské kuchyni. Výborná je i v pomazánkách, omáčkách, polévkách, k masům. Skvěle umí na pečivu nahradit pažitku. Ozdobí obložené chlebíčky. Rukola nepotřebuje žádnou složitou přípravu, dá se jíst čerstvá nebo orestovaná či dušená. Nakládá se například do olivového oleje nebo se z ní vyrábí pesto. Šlechtěné odrůdy mají pikantnější a jemnější chuť. V italské kuchyni je velmi oblíbená.

roketa
Zdroj foto: cs.wikipedia.org           listy Rukola

Jaké má účinky na náš organismus

  • působí preventivně proti kardiovaskulárním chorobách
  • podporuje imunitu
  • účinný antioxidant
  • protizánětlivé účinky
  • podporuje trávení
  • zajistí pravidelné vyprazdňování
  • působí proti nadýmání
  • udržuje hladinu cukru v krvi
  • detoxikuje organismus
  • pročišťuje cévy a krev
  • odvar z rukoly má mírné močopudné účinky

Jak si rukolu vypěstovat

Vysévá se časně zjara a sklízí se v létě. Také se může vyset v létě a sklízet před zimou. Rukolu můžeme bez problémů pěstovat celoročně doma v květináči. První sklizně se dočkáme za 6 – 8 týdnů po vysetí.

Co rukola obsahuje

rukole lze najít vodu, sacharidy, vlákninu, bílkoviny, vápník, fosfor, hořčík železo, zinek, sodík, draslík, měď, mangan, selen. Vitamíny A, B, C, E, K, lutein, betakaroten.

 

ZANECHAT KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here