Roketa setá (rukola)

Roketa setá (rukola)
Roketa setá (rukola)

Roketa setá je známější pod svým názvem rukola. Patří mezi méně uznávané zeleniny, které ale poskytují tolik zdravotních výhod, jako známější rostliny ze stejné rodiny – brokolice, kapusta a růžičková kapusta.

Léčivé účinky

  • Snižuje krevní tlak.
  • Snižuje množství kyslíku potřebného během cvičení a zvyšuje atletický výkon.
  • Zpomaluje progresi rakoviny.
  • Snižuje riziko obezity, cukrovky, srdečních chorob.
  • Podporuje zdravou pleť.
  • Zvyšuje energii.

Přípravky a použití

Roketa setá (rukola) - salát
Roketa setá (rukola) – salát

Rukola se využívá v kuchyni pro přípravu nejrůznějších pokrmů, zejména salátů. Má jemnou, ale pepřovou chuť. Patří proto mezi oblíbené saláty u mužů. 40 gramů rukoly obsahuje 10 kalorií, ale také 1 g bílkovin, 0,3 g tuku, 1,5 g sacharidů a 0,6 g vlákniny. Spotřeba 80 g rukoly zajistí denní příjem: 20 % vitamínu A a více než 50 % vitaminu K, 8 % vitamínu C, kyseliny listové a vápníku.

Ze semen se vyrábí olej, který je ale pro svůj vysoký obsah kyseliny erukolové využíván spíše v průmyslové výrobě – průmyslová mazadla, přidává se do kosmetiky a do plastů, pracích a čisticích prostředků.

O rukole

Rukola je rostlina, která roste velmi snadno, a proto je ideální pro pěstování v bytě – vyžaduje jen 3 hodiny slunečního světla denně. Svým vzhledem napodobuje listy smetanky lékařské (pampelišky). Roste ve velkých trsech a kvete žlutými květy. Svůj původ má ve Středomoří a jihovýchodní Asii.

Ačkoli má rukola ráda spíše teplo a sucho, vydrží také teploty až do -4 °C. Je to jednoletá rostlina, které se velmi dobře daří také na českém území.

Jak zařadit rukolu do jídelníčku?

Roketa setá (rukola) - pizza
Roketa setá (rukola) – pizza

Rukola je nejčastěji konzumována v čerstvých salátech, ale je možné ji začlenit také do těstovin a těstovinových salátů, pečeně a omáček, stejně jako jiné zelené listy. Má tendenci zavadnout při tepelném opracování dříve než kapusta a jiná zelenina, proto se konzumuje především čerstvá. Chuť vína zvýrazní více než špenát nebo sýry.

Díky své pepřové chuti se rukola častokrát kombinuje s mírnějšími zelenými saláty, jako je hlávkový, ledový nebo římský salát. V Itálii se používá rukolové pesto, stejně tak se rukola sype na pizzu. Její využití je tedy velmi rozšířené.

Recepty z rukoly

  • Přidejte hrst rukoly na omeletu nebo míchaná vejce.
  • Přidejte hrst rukoly do smoothie.
  • Osmažte rukolu na trošce olivového oleje, posypte čerstvě drceným pepřem a strouhaným parmazánem. Podáváme jako salát nebo touto rukolou posypte pečené brambory.
  • Přidejte rukolu to wrapu, tortilly či sendviče.
  • Přidejte rukolu do těstovinového salátu.
  • Na pánvi rozpalte olivový olej a krátce na něm smažte česnek nakrájený na plátky. Přidejte těstoviny a trochu smetany a dobře promíchejte. Odstavte a přidejte hrst rukoly a sušených rajčat.