Příčiny a přírodní léčba rozmazaného vidění

Rozmazané vidění je velmi běžné. S příčinami od přírodního stárnutí až po mrtvici je však důležité zjistit, proč je vaše vidění rozmazané. Ve většině případů je příčina pravděpodobně běžná a léčebná – nebo se dokonce jedná jen o dočasnou změnu. V jiných případech může být prvním příznakem vážného zdravotního stavu nebo trvalého poškození zraku. Tím, že zjistíte, co je za vaším rozmazaným viděním, můžete získat odpovídající léčbu.

Co je rozmazané vidění?

Rozmazané vidění může být jakákoli ztráta zaměření nebo ostrosti v tom, co vidíte. Může se jednat o jedno oko, nebo o obě oči, jen o jednu oblast vidění (například o vnější pole vašeho vidění) nebo o všechno, na co se díváte. Navíc může být rozmazané jen pro věci, které jsou blízko, nebo jen pro věci vzdálené, nebo jen v určitých situacích (šero, stín).

Ve většině případů je rozmazané vidění buď dočasné a mírné, nebo jednoduché znamení, že váš pohled není dokonalý. U ostatních však – zejména v případě náhlého rozmazaného vidění – může signalizovat závažné zdravotní problémy. Malé nebo postupné změny vidění by měly být vyšetřovány očním lékařem. Pokud máte náhlou nebo dramatickou změnu zraku, okamžitě vyhledejte lékařskou pomoc.

Známky a příznaky

Příznaky rozmazaného vidění zahrnují:

  • nejasné vidění v jakékoli vzdálenosti,
  • nedostatek detailů nebo zaostření, když se na něco díváte,
  • rozmazané hrany,
  • neurčitá vize,
  • plovoucí místa ve vašem zorném poli,
  • slzení, otírání očí nebo časté mrkání.

Tyto změny mohou nastat velmi pomalu nebo náhle. Mohou také přicházet a odcházet, zvláště pokud jsou spojeny s expozicí na slunci, očním napětím, bolestmi hlavy nebo jinými zdravotními problémy. Mohou také ovlivnit jedno nebo obě oči.

Konvenční léčba

Léčba rozmazaného vidění závisí na základní příčině. V některých případech zmizí problém sám od sebe a nevyžaduje léčbu. Často se jedná o změny vidění spojené s migrénou, ozařováním a slunečním zářením. V ostatních případech, jakmile je příčina odstraněna, se vize vrátí do normálu.

Obecně platí, že léčba závisí na příčině rozmazaného vidění a zahrnuje:

  • Brýle.
  • Oční kapky – léčivé kapky, které navlhčí suché oči nebo vám pomohou vytvořit vlastní přirozené slzy, pokud je rozmazané vidění způsobeno syndromem suchého oka.
  • Změny léků – lékař vám může doporučit alternativní léky bez lékařského předpisu, pokud jiné léky způsobují rozmazané vidění.
  • Léčba základního zdravotního problému – lidé s rozmazaným viděním způsobeným diabetickou retinopatií, preeklampsií, glaukomem, mrtvicí, srdečními chorobami, roztroušenou sklerózou a jinými onemocněními mohou často po zlepšení svého zdravotního stavu často zaznamenat zlepšení svého vidění. V mnoha případech to vyžaduje léky na předpis a změny životního stylu. Změny vidění však mohou být trvalé a v některých případech vedou ke ztrátě zraku.

Přírodní léčba rozmazaného vidění

Stejně jako u konvenční medicíny, přirozená léčba rozmazaného vidění závisí na příčině. Jakmile příčiny znáte, můžete zvážit některé přírodní terapie níže, pokud jsou vhodné pro vaši diagnózu.

1. Chraňte své oči

Rozmazané vidění může být způsobeno řadou environmentálních věcí, včetně traumatu, infekcí, expozice na slunci a dalších.

  • Pravidelně si kontrolujte zrak – na prohlídkách u vašeho obvodního lékaře.
  • Udržujte své brýle čisté – tím se zabrání tvorbě bílkovin, které mohou způsobit rozmazání věcí.
  • Používejte ochranu očí – ochranné brýle během domácích projektů, sluneční brýle při pobytu venku, plavecké brýle v bazénu.
  • Nechte své oči odpočívat – od práce na počítači nebo dlouhého času stráveného čtením. Dělejte si krátké přestávky. Pravidelně mrkejte a dívejte se z okna, abyste zaměřili na vzdálené objekty (dívejte se na ně aspoň 30 sekund).
  • Používejte správné osvětlení – nepracujte za šera bez osvětlení.
  • Nekuřte. Kuřáci mají zvýšené riziko na jakékoli oční onemocnění, které mohou vést ke slepotě.

2. Vyhněte se spouštěčům

Pokud vaše rozmazané vidění souvisí s konkrétními situacemi, můžete je určit a vyhnout se jim. Mezi běžné spouštěče patří například migréna, stres a úzkost a některé zdravotní stavy.

  • Veďte si deník, do kterého si napíšete, kdy vás bolí hlava. Sledujte, co jíte, kolik hodin spíte a množství vypitých tekutin. Tak můžete zjistit, co vám spouští bolest hlavy a následně i rozmazané vidění.
  • Vyvarujte se úzkosti. Snížit úzkost můžete komunikací s psychoterapeutem, pomocí aromaterapie, cvičení, meditace a komunikace s rodinou a přáteli.
  • Udržujte stres pod kontrolou. Ke zmírnění stresu využijte jógu, meditaci, akupunktru, kognitivní behaviorální terapii a stravu bohatou na živiny.
  • Dostatečně odpočívejte. Nedostatek spánku a fyzická únava mohou přímo přispět k rozmazanému vidění, stresu, úzkosti, bolesti hlavy a mnoha dalším zdravotním problémům, které mohou způsobit rozmazané vidění. Aspoň 30 minut před spaním se vyhýbejte jakýmkoli obrazovkám (PC, TV, mobil, tablet).

3. Zkuste cvičení zraku

Zrak mnoha lidí se s věkem přirozeně zhoršuje. Poškození svého zraku můžete odvracet jednouchými cvičeními.  Mezi ně patří:

  • Dívejte se na malé objekty, jako je pero, ve vzdálenosti jedné paže. Neustále sledujte objekt, až se s ním dotknete svého nosu. Poté pero zase oddalujte a sledujte ho.
  • Pomocí konečků svých prstů si můžete dopřát masáž očí. To sníží tlak očí a uvolní obličejové svaly.

4. Řiďte základní zdravotní podmínky

Problémy se zrakem se často týkají základních zdravotních problémů, jako jsou srdeční onemocnění, cukrovka, glaukom nebo infekce. Chcete-li zlepšit svoji vizi, možná budete muset nejprve léčit další zdravotní potíže. Spolupracujte s očním lékařem a lékařem, abyste přišli s optimálním plánem vašeho hlavního zdravotního stavu a vašeho zraku.

5. Doplňky stravy

Existují různé doplňky stravy, které pomáhají zlepšit zdraví očí. Pokud váš lékař souhlasí s jejich užíváním, můžete je používat. Ke zlepšení vidění pomáhají následující doplňky:

  • Vitamíny B1 (thiamin), C a E.
  • Selén.
  • Zinek
  • Lutein
  • Vápník.
  • Kyselina listová.
  • Omega-3 mastné kyseliny.
  • Beta karoten.
  • Zeaxanthin.

Mnohé z těchto antioxidantů a vitamínů lze nalézt také v následujících potravinách:

  • Zelená listová zelenina a vejce obsahují hlavně lutein a zeaxanthin.
  • Citrusové plody obsahují vitamín C.
  • Ovoce a zelenina jsou bohaté na vitamín C.
  • Vejce, ryby, oříšky a olivy nebo lněné semínko je zdrojem mastných kyselin.
  • Zinek najdeme v luštěninách, hovězím a zelené listové zelenině.
  • Vitamín E je obsažen ve sladkých bramborách a oříšcích.

ZANECHAT KOMENTÁŘ