10 bylinkových čajů, které vám pomohou přečkat i tu největší zimu

bylinné čaje na zimu

Po náročném mrazivém dni není nic lepšího, než přijít domů a udělat si čaj.

A ne ledajaký!

Připravte si takový bylinkový čaj, který vám pomůže s čímkoliv, co vás zrovna trápí!

Proti nachlazení

Nachlazení je asi nejběžnější onemocnění nejen v zimních měsících.

Abyste se mu ubránili, potřebujete posílit imunitní systém dodáním potřebných látek a nedat tak žádným virům šanci se v těle usadit.

Echinacea (Třapatka nachová)

V první řadě při boji s nachlazením není nic jiného než třapatka nachová, také známá pod svým latinským názvem echinacea.

Ta vám pomůže zvýšit obranyschopnost těla, zmírnit symptomy již rozběhlého nachlazení a podpořit léčbu infekcí dýchacích i močových cest.

Čaj z třapatky

1 lžíci sušených okvětních lístků třapatky zalijte ½ litrem horké vody a nechte louhovat. Po 15 minutách čaj sceďte.

Šípek (Růže šípková)

Druhou bylinkou, která nám skvěle poslouží proti nachlazení je šípek, neboli růže šípková.

Šípek určitě není třeba dlouze představovat. Díky velkému obsahu vitamínu C nám pomůže posílit funkci organismu a zároveň ochrání i před infekcí močového ústrojí.

Šípkový čaj

20 g nadrcených šípkových plodů nechce přes noc louhovat v 1 litru studené vody. Druhý den vodu se šípky 10 minut povařte a nakonec sceďte.

Přečtěte si také: 25 bylinek na kašel

Proti chřipce

Chřipka je virové onemocnění, které se už nevyplatí jen tak „přecházet“.

Pokud na vás padne, je potřeba zůstat v klidu doma a pořádně se vypotit u bylinkového čaje, abyste ji ze sebe co nejrychleji dostali.

Zázvor obecný

Pořád si nejsme jistí, jestli máme radši zázvor jako skvělé koření nebo jako léčivou bylinku. V každém případě si ho nemůžeme vynachválit.

Mimo jeho účinků na zlepšení trávení nebo zmírnění nevolnosti, můžeme zázvor použít také jako hřejivý stimulant naší imunity a to především ve formě silného čaje.

Jak už jsme psali minule, recept na zázvorový čaj je opravdu jednoduchý. Stačí si zázvor oloupat, nakrájet na pár plátků a povařit ve vodě.

Bez černý

Z chřipky vás také spolehlivě dostane černý bez, tolik oblíbená bylinka pro své chutné plody.

Z bezu se však nepřipravují jen výborné sirupy a šťávy. Stejně dobře poslouží také k přípravě čaje pro vyvolání pocení a úlevě při horečce, k rozpuštění hlenu a zmírnění kašle.

Čaj z bezu

2 lžičky usušených květů bezu zalijte ¼ litrem vroucí vody, přikryjte a nechte louhovat. Po 10 minutách čaj sceďte.

Pro uklidnění a lepší náladu

Mrazivá a temná rána na náladě moc nepřidají.

Není tak náhodou, že v zimě bývají všichni více zachmuření a pohroužení ve svých myšlenkách. Ovšem opět můžeme najít pomoc u bylinek.

Meduňka lékařská

Jestliže jste roztěkaní, myšlenky vám pořád někam ubíhají a celkově potřebujete trochu zvolnit, meduňka je tou pravou bylinkou.

Navíc vám také pomůže zlepšit trávení a zažívání, stejně jako vám zpříjemní spánek.

Meduňkový čaj

1 lžičku usušených listů meduňky zalijte ¼ litru horké vody a nechte louhovat. Po 10 minutách sceďte. Pijte dle potřeby 2 až 3 šálky denně.

Třezalka tečkovaná

O třezalce jsme už psali v souvislosti s jejími pozitivními účinky na úzkosti a deprese. Jistě tak může být vhodnou volbou i v zimních měsících.

Musíme však podotknout, že její užívání může být spojeno s vedlejšími účinky, jako je třeba přecitlivělost na slunce. Vždy se tak předem poraďte se svým lékařem.

Třezalkový čaj

1 lžičku nasekané natě třezalky zalijte ¼ litrem vroucí vody, přikryjte a nechte 10 minut louhovat.

Přečtěte si také: 21 bylinek na nervy

Pro lepší spaní

Zima by mělo být období, ve kterém si odpočinete a načerpáte energii na jaro.

Na jaro se však těžko připravuje, když vás trápí nedostatek spánku nebo jeho nedostatečná kvalita.

Kozlík lékařský

Pro lehčí spaní vám tak hned můžeme doporučit kozlík lékařský.

Tato neprávem opomíjená bylinka vás uklidní, pomůže při nespavosti, migrénách, bušení srdce i revmatismu.

Čaj z kozlíku

2 lžičky drceného kořene zalijte ¼ litrem vody a vařte 10 minut. Poté nechte odvar 15 minut odstát a přeceďte. Pijte jeden vlažný šálek ráno a jeden večer.

heřmánekHeřmánek pravý

Jasnou stálicí na poli s bylinkovými čaji je samozřejmě také heřmánek pravý.

Heřmánek vám zklidní organismus před spaním a navíc pomůže i proti nachlazení a ucpání horních cest dýchacích. Jen těžko tak najdete lepší bylinku pro zimní období.

Heřmánkový čaj

2 lžičky sušených květů heřmánku zalijte ¼ litrem vroucí vody a nechte louhovat. Po 5 až 10 minutách (čím déle, tím hořčejší) sceďte. Pijte jen párkrát denně a ne dlouhodobě.

Přečtěte si také: 9 bylinek na spaní

Pro více energie

Zimní měsíce jsou období, kdy se tělo přepne do úsporného režimu.

Někdy ale potřebujete energii navíc. A když ji nenajdete uvnitř, je možné si pomoci zvenčí těmito bylinkami.

Ženšen pravý

Na východě se těší tisícileté tradice, u nás ho teprve začínáme poznávat. Nemluvíme o ničem jiném než o ženšenu.

Ženšen je takový asijský všelék, který vám pomůže téměř se vším. Nás však v tuto chvíli zajímá jeho schopnost dodávat energii, snižovat únavu a podporovat fyzický výkon.

Čaj ze ženšenu

Jeden plátek kořene ženšenu (přibližně 2 g) zalijte ¼ litrem vroucí vody a vařte ještě dalších 10 minut. Pijte nejlépe ráno nebo dopoledne.

Ginkgo biloba (Jinan dvoulaločný)

Další exotickou bylinkou, která vám pomůže nabudit organismus je ginkgo biloba, neboli jinan dvoulaločný.

Ginkgo podporuje celkovou mentální svěžest, zlepšuje paměť a dodává tolik potřebnou energii. Navíc pomáhá se správným prokrvením končetin, což se hlavně v zimě určitě hodí.

Čaj z jinanu

1 lžičku sušených listů jinanu zalijte ¼ litru vroucí vody a nechte louhovat po dobu 10 minut.

Čím čaje dochutit?

Některé bylinné čaje vám nemusí být zrovna pochuti (raději nezkoušejte pít samotné ginkgo), a tak je potřeba si je trochu dochutit.

K doslazení vám doporučíme použít med, ať už ten klasický nebo pampeliškový či zlatý.

Pro lahodnější chuť můžete do čaje přidat také trochu lékořice, skořice nebo vanilky.

Samozřejmě si můžete nálev obohatit o další vitamín C třeba přidáním citronu. Nicméně citron má ochlazující účinky a to v některých případech není úplně žádoucí.

Přejeme vám, ať zimu strávíte v klidu a ve zdraví!

ZANECHAT KOMENTÁŘ