9 bylinek na spaní pro delší a kvalitnější odpočinek!

bylinky na psaní

Také se vám špatně spí?

Nemůžete usnout, často se budíte a ráno si připadáte celí bez energie?

Naštěstí existuje mnoho bylinek, které dokážou navodit lepší spánek, a tak vám s těmito problémy pomoci.

Heřmánek pravý

Heřmánek, jenž roste v teplém podnebí mnoha kontinentů, má díky svým květům uklidňující a antistresové účinky.

Může být využíván mnoha způsoby, například v kosmetice nebo jako esenciální olej. Má i protizánětlivé a hojivé účinky.

Pro dobrý spánek je dobré připravit si heřmánkový čaj nebo směs, která heřmánek obsahuje.

Čaj na dobrý spánek:

Připravíme z 20 g květu heřmánku, 20 g meduňky a 30 g šištic chmelu. 2 čajové lžičky směsi přelijeme 200 ml vroucí vody, louhujeme 15 minut a pijeme před spaním.

Hluchavka bílá

Hluchavka bílá je nenáročnou a hojně rozšířenou bylinkou. Sbírají se její květy, pro zevní použití i celá nať.

Čaj z hluchavky má protizánětlivý, močopudný a detoxikační účinek, doporučuje se však i při nespavosti a nervozitě. Má velmi příjemnou vůni a chuť, většinou chutná i dětem. Neodporučuje se ale užívat dlouhodobě bez přestávky.

Hluchavka je také výborná i zevně, ve formě odvaru nebo nálevu. Koupele a obklady jsou vhodné na poraněnou a špatně se hojící kůži. Pomoci mohou i při mykotických obtížích nebo hemoroidech.

Nálev z květů hluchavky

Připravíme z 1 vrchovaté lžičky sušených květů, které přelijeme čtvrt litrem vroucí vody a necháme odstát 10 minut. Přecedíme a pijeme v době obtíží 2-3x denně.

Kozlík lékařský

Kozlík je vynikající bylina při všech nervových potížích, stresu, úzkosti, bušení srdce a nespavosti.

Účinné látky se nacházejí v jejím oddenku. Ten se sbírá nejlépe v květnu a suší při teplotě do 30 stupňů. Celá rostlina má charakteristický „kozí“ zápach.

Je vynikající hlavně při nespavosti vyvolané přepracováním, stresem nebo nervovým vyčerpáním.

Kozlíková tinktura

Tinkturu připravíme ze dvou lžic nastrouhaného čerstvého oddenku a 250 ml lihu. Nechá se týden odstát s pravidelným protřepáváním. Užívá se 2-4x denně 20 kapek, s cukrem nebo s vodou. Má uklidňující účinky a mírně snižuje tlak.

Chmel otáčivý

Účinným pomocníkem při nespavosti může být i chmel. Flavonoidy, které jsou v chmelu obsažené, mají totiž relaxační a sedativní účinky. Výborná je kombinace s kozlíkem.

Čaj z chmele

Připravíme z jedné vrchovaté čajové lžičky šištic chmele a 150 ml vroucí vody. Louhujeme 10 minut, scedíme a pijeme večer před spaním.

Levandule lékařská

Ze Středomoří se tato voňavá bylinka rozšířila a pěstuje se po celém světě. Levandule má relaxační a utišující účinky.

Květy složí k přípravě levandulového čaje podporujícího spánek a zklidnění. Levandulový olej re využívá k relaxaci, aromaterapii, do koupelí a k masážím. Levanduli lze také usušit a využívat k aromaterapii.

Směs na uklidnění nervů a lepší spánek

Připravíme z 30 g kořene kozlíku, 30 g třezalky, 20 g meduňky, 20 g květu levandule a 20 g květu heřmánku. 1 lžíci směsi vařte v 250 ml vody 15 minut a poté ještě 20 minut louhujte. Poté sceďte a pijte 3x denně.

Mateřídouška obecná

Mateřídouška obecná je rostlina s typickým aroma. Sbírají se kvetoucí mladé nedřevnaté části rostliny.

Tato bylinka působí antisepticky, a to jak vnitřně, tak zevně.

Čaj z mateřídoušky zlepšuje psychickou kondici a je skvělý i při trávicích potížích, zánětech dýchacích cest nebo astmatu. Čaj z mateřídoušky rovněž tlumí menstruační bolesti, vyhnout by se mu však měly ženy kojící nebo těhotné.

Nálev z mateřídoušky ve formě koupelí a obkladů pomáhá hojit drobná kožní poranění, je vhodný na problematickou pleť nebo k oplachu vlasové pokožky proti lupům. Působí také blahodárně na psychiku, dýchání, pomáhají při revmatu, migréně nebo bolestech kloubů.

Meduňka lékařská

Meduňka působí sedativně, zklidňuje organismus a podporuje spánek. Užívá se při nespavosti, úzkosti a psychických poruchách. Skvělým efektem je i zklidnění zažívání.

Meduňku je možno užívat dlouhodobě, neškodí. Můžete ji použít i jako přísadu do ostatních čajů, dodá jim pak příjemnější chuť.

Meduňkový čaj

Připravíme z čerstvých nebo sušených meduňkových listů. 1 lžičku listů zalijeme 250 ml vroucí vody, přikryjeme a necháme 15 minut louhovat. Scedíme a vlažný pijeme 3x denně.

Mučenka pletní

Mučenka je bylina vhodná ve stavech psychického vypětí a přepracovanosti. Má uklidňující účinky, které mohou nahradit i nízké dávky léků na uklidnění, a to bez nežádoucí návykovosti. Snižuje dobu usínání a také zvyšuje kvalitu spánku.

Čaj na uklidnění nervů

Připravíme z 20 g mučenky, 20 g meduňky, 20 g kozlíku a 10 g máty peprné. 2 čajové lžičky této směsi přelijeme 200 ml vroucí vody, louhujeme 15 minut, scedíme a pijeme před spaním.

Třezalka tečkovaná

Třezalka má uklidňující a sedativní účinky. Čaj z ní pomáhá při nespavosti, úzkosti, stresu a dokonce i při lehčích depresích. Rovněž působí jako diuretikum, přírodní antibiotikum a podporuje trávení.

Léčivé účinky třezalky lze využít i zevně, nejčastěji ve formě třezalkového oleje. Urychluje hojení ran a tlumí bolest.

Třezalka však má svá úskalí, o kterých je třeba vědět. Vyšší dávky mohou ovlivnit účinky hormonální antikoncepce. Může způsobit také přecitlivělost pokožky na světlo a následnou tvorbu skvrn na kůži.

Třezalkový olej

Vytvoříme ze 150 gramů kvetoucí třezalkové natě, kterou podrtíme, vložíme do sklenice a zalijeme 0,5 litrem olivového oleje. Po 5 dnech lahev uzavřeme a umístíme na 6 týdnů na teplé a slunečné místo. Hotový olej má jasně červenou barvu. Obsah přecedíme a uzavřeme do nádoby. Užíváme vnitřně 1-3x denně 1 čajovou lžičku, nebo zevně na drobná poranění, popáleniny nebo štípnutí hmyzem.

Než šáhnete po práškách na spaní, zkuste nejdříve některou z těchto bylinek.

Věříme, že vám pomohou a dopřeji zasloužený spánek. Krásné sny!

1 komentář

ZANECHAT KOMENTÁŘ